ظروف فود گرید چیست؟
نوشته شده توسط : آوا حسینی

یکی از مهم‌ترین موارد در صنعت تولید و بسته‌بندی مواد غذایی یافتن بهترین نمونه از مواد اولیه سالم می‌باشد که ظروف فودگرید به این منظور تولید می‌شوند.
در زنجیره تأمین مواد غذایی تمام سازمان‌های مرتبط از مراحل اولیه تولید تا بسته‌بندی مواد خوراکی به اندازه مساوی در فراهم نمودن مواد غذایی سالم مسئول هستند و هر کدام قوانین و ضوابط مختص به خود را اجرا می‌کنند. سازمان‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند با اجرای قوانین مربوط به فودگرید سلامت و کیفیت محصولات این زنجیره را تأمین کنند.
اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که در کسب و کار خود به نحوی با مواد غذایی سر و کار دارید و به سلامت تولیدات خود اهمیت می‌دهید حتماً از اهمیت آن در سلامت و ایمنی مواد غذایی آگاهی دارید.
ظروف فودگرید اصطلاحی است که غالباً، برای ظروف مناسب در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود که این مواد در صنعت تولیدات خوراکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
در واقع ظروف فودگرید‌ مواد اولیه را در تولید پوشش و بسته‌بندی مواد خوراکی و غیر خوراکی تشکیل می‌دهند که از لحاظ بهداشت و سلامت، منحصر به فرد هستند. این مواد بهداشتی در تماس با مواد غذایی هیچ نوع آلودگی را منتقل نمی‌کنند و مهاجرت شیمیایی ندارند.
ظروف فودگرید به نحوی تعریف شده‌اند که در تماس با مواد غذایی برای مصرف انسان و هر موجود دیگری از مواد مضر به دور می‌باشند؛ که با استفاده از انواع آزمایش‌های استاندارد و به روز دنیا از نظر مقاومت و سلامت بررسی شده و سپس به بازار عرضه می‌شوند.

مواد اولیه در تولیدات ظروف فودگرید

  • پایه تولید ظروف فودگرید از پلی‌پروپلین و پلی‌اتیلن‌هایی با چگالی بالا است که از نظر ماندگاری بسیار بادوام هستند و تمام نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت می‌شود؛ این بسته‌بندی‌ها بهترین انتخاب برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند.
  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا که به آن HDPE (پلی‌اتیلن گرید بادی ۰۰۳۵) گفته می‌شود دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسایش است و این مواد استثنایی معمولاً قابل بازیافت نیز هستند.
  • پلی‌اتیلن‌های با چگالی بالا (HDPE) (پلی‌اتیلن بادی BL3) نسبت به پلی‌اتیلن‌ها با چگالی پایین (LDPE) (پلی‌اتیلن ۰۲۰) از استحکام کششی بالاتری برخوردار هستند.

مزایای استفاده از ظروف فود گرید

  • در بسته‌بندی‌های ناسالم مولکول‌ها با توجه به شرایط محیطی در برخی موارد مواد مضره خود را به مواد غذایی منتقل می‌کنند این در حالی است که قوانینی برای تضمین بهداشت بسته‌بندی‌ها متناسب با تنوع مواد مصرفی داخل آن تعیین شده است و ظروف فودگرید‌ به‌طور کامل این اطمینان را به شما می‌دهد که این  تولیدات از لحاظ ایمنی و بهداشت، قابل اعتماد هستند.
  • سطوح ظروف فودگرید عاری از هر نوع مواد زیان‌بار برای مواد غذایی است و خاصیت مواد غذایی را برای مدت طولانی حفظ خواهند کرد؛ مواد فودگرید حتی در شرایط سخت تولید مانند حرارت و فشار  بالا  از انتقال عوامل آسیب‌زننده و سرطان‌زا به مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
  • در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بر اساس میزان چربی و دمای هر کالا و همچنین مقدار PH ماده غذایی مورد نظر و شرایط بسته‌بندی، ظروف فودگرید متفاوتی تولید شوند.

مواد اولیه در تولیدات ظروف فودگرید

  • پایه تولید ظروف فودگرید از پلی‌پروپلین و پلی‌اتیلن‌هایی با چگالی بالا می‌باشد که از نظر ماندگاری بسیار بادوام هستند و تمام نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت می‌شود؛ این بسته‌بندی‌ها بهترین انتخاب برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند.
  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا که به آن HDPE گفته می‌شود دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسایش است و این مواد استثنایی معمولاً قابل بازیافت نیز هستند.
  • پلی‌اتیلن‌های با چگالی بالا (HDPE) نسبت به پلی‌اتیلن‌ها با چگالی پایین (LDPE) از استحکام کششی بالاتری برخوردار هستند.

موارد استفاده ظروف فود گرید

فودگرید می‌تواند در دو حوزه مواد غذایی و غیر غذایی یا صنعتی حضور داشته باشد.
در حوزه مواد غذایی، ظروف فود گرید در انواع بسته‌بندی‌ها که شامل مواردی مثل لیوان، قوطی‌های نوشیدنی و ظروف بسته‌بندی، غذای کودک و بزرگسال را در خود جای می‌دهند.
قابل ذکر است که ظروف فودگرید می‌توانند از انواع مواد، مانند پلاستیک، کاغذ، کارتن، روکش بسته‌بندی، فلز و ... ساخته شوند.
نوع دیگر استفاده از فودگریددر تولید نایلون‌ها جهت بسته‌بندی برای مواد غذایی است که در این نوع از پلاستیک‌ها، از مواد اولیه بسیار مقاوم استفاده می‌شود و تمام موارد بهداشتی نیز برای تولید این نوع از پلاستیک رعایت می‌شود یکی از موارد مصرف این پلاستیک‌ها بسته‌بندی‌های آجیل، چیپس و پفک است.
کارخانجات مواد غذایی با استفاده از ظروف فود گرید ایمنی و بهداشت محصولات خود را تضمین می‌کنند.
در مصارف صنعتی دیگر فودگرید، می‌توان به استفاده از این مواد در صنعت کشاورزی، لوله‌های آب آشامیدنی و همچنین صنعت بسته‌بندی دارو ها اشاره کرد.





:: برچسب‌ها: ظروف فودگرید , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلی‌پروپلین , پلی‌اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: